Julio Cardoso
Antonio Reis :
A importancia do teatro


"Se o teatro dese lucro non habería problemas, que os empresarios xa habían de investir"



Son dous homes que xa peitean canas, cun aspecto de responsabilidade que contrasta coa súa roupa tendendo á informalidade. Son actores, con corenta anos de carreira. Son directores e fundadores dalgunhas das principais institucións de Portugal coma o FITEI, o ADN ou a Academia Contemporánea do Espectáculo. Ademais, dirixen a compañía Seiva Trupe de Porto
e son bos coñecedores da escea teatral galega desde hai máis de vinte anos. Júlio Cardoso e António Reis achegáronse a Compostela o pasado mes de xaneiro para participar no encontro "Camiños Teatrais Galicia/Norte de Portugal", onde representaron "A secreta obscenidade". Nesta entrevista cóntannos a historia da súa compañía e analizan o panorama teatral galego e portugués.

Por Xermán Hermida



-¿Poderían presentar a súa compañía ó público galego?

Júlio Cardoso:
A Seiva Trupe é unha compañía profesional con vinteoito anos de idade. Cando naceu tiña unha máxima que era ir ó encontro do novo público, que nós considerábamos que era aquel que non ía ó teatro. De aí o nome, "trupe" ten ese significado de movemento, de o teatro se trasladar "cara a". Hoxe xa non facemos tanta itinerancia como entón, temos un teatro novo na zona de Campo Alegre, onda a ponte da Rábida en Porto. Actualmente temos un certo movemento de opinión na cidade e no Grande Porto [zona que comprende oito cidades que están situadas arredor de Porto] que se deba a implantación que temos na nosa rexión. Adoitamos montar tres ou catro espectáculos e medio e realizamos unha media de duascentas catro funcións anuais. Paralelamenta á creación teatral temos unha actividade de extensión cultural moi basta en publicacións, debates, conferencias, mesas redondas, recitais de canto, de poesía, de música, lectura de pezas teatrais... Ademais temos un xornal, o "Seiva Jornal" que é de información e formación de cultura teatral. Estamos sempre na vangarda do que nos pareza que poida contribuír ó desenvolvemento cultural do noso pobo. Participamos na fundación de numerosas institucións culturais como a Academia Contemporânea do Espectáculo que é unha escola profesional e oficial das do país no nivel do ensino secundario do país. Todos os anos saen actores, técnicos de son, de luz e agora estamos a realizar un curso de producción. Estamos tamén noutros organismos como a Agência de Desenvolvimento do Norte Teatral (ADN) coas outras compañías que están a participar nos Camiños Teatrais. Acadamos unha certa credibilidade que nos permite termos unha personalidade moi propia e estarmos agora cun certo distanciamento sobre o que está a pasar no eido teatral.


António Reis:
Está case todo dito, creo que únicamente habería que engadir que a Seiva Trupe está a promover desde a súa creación cursos intensivos de iniciación á práctica teatral. Son cursos de catro meses de duración que teñen como obxectivo sensibilizar ás persoas cara a esta arte. Teñen saído varios actores destes cursos, moitos dos cales son aproveitados para a nosa propias compañía, outros terminan por ir cara o ensino, na Academia ou o Conservatorio e outros rematan por ficar como mellores espectadores. Seiva Trupe tamén estivo ligada, a fundación do FITEI (Festival Internacional de Teatro de Expressão Ibérica) aínda que hoxe xa é algo autónomo. A compañía foi un socio fundamental na creación deste festival, que leva xa vintecatro anos en marcha, durante os cales pasaron millares de técnicos e actores de catro continentes con obras en portugués e nas linguas de España. O FITEI foi un movemento que se xerou en 1977 do que Júlio Cardoso foi o principal impulsor con Estrela Novais, comigo mesmo e co falecido João Alnardo Maia. Hoxe o festival toca catro continentes. Xa pasaron por alá máis de catrocentas compañías, xa alcanzamos máis dun milleiro de pezas representadas, atinximos máis de setecentos mil espectadores pasaron milleiros de actores e técnicos nos máis diversos espacios da cidade de Porto e do Norte de Portugal, con excursións polo sur. Do mundo de expresión Ibérica no que hai trinta e tres ou trinta e catro países de expresión ibérica e case temos o pleno. O FITEI foi pioneiro en moitas cuestións, e festivais feitos a posteriori coma o de Cádiz seguen este exemplo.

-¿Como xurdiu a idea de organizar o FITEI?

António Reis:
Júlio Cardoso pode falar mellor diso, pero de calquera xeito, o FITEI era unha cousa que xermolaba no seu espírito moito antes da Revolución de Abril, ata tiña outro nome, era o Festival Luso-Galaico. Aínda que Seiva apareceu antes do Vintecinco de Abril pola necesidade que tíñamos como actores e de traspasar barreiras como a censura e outras cuestións, en relación ó festival non foi tan fácil porque estabamos a falar do circuíto transnacional. Despois o Vintecinco de Abril facilitou máis as cousas, aínda que ese "máis" hai que poñelo entre aspas, porque os primeiros anos da revolución o FITEI foi extremamente incomodado polo papel que desempeñaba.



"O TEATRO É UN SERVICIO PÚBLICO COMO A SAÚDE, A EDUCACIÓN..."


-Vostedes xa estiveron representando en Galicia.

António Reis:
Si, estivemos en variadísimas ocasións e en moitos lugares, desde A Coruña, Vigo, Moaña, Pontevedra, o Festival de Cariño, Rivadavia, Santiago. A última vez que estiven en Santiago foi realizando o espectáculo "Conheze a Via Láctea" de Karl Witlinger.

-Coñecen entón a situación teatral en Galicia, ¿Poderían falar dela?

Júlio Cardoso:
Eu asistín a mediados dos anos sesenta ós "primeiros pasos", entre aspas, á preocupación de grupos independentes de crear, de dar o pontapé de saída, de resucitar o teatro galego. Foron tempos heróicos, daquela había unha grande discusión entre o teatro en castelán e o teatro en galego, e eu asistín a moitas desas discusións, que foron moi saudables. Hoxe iso xa está máis batido, e o teatro galego xa é unha realidade. Coas súas dificultades claro, pero o teatro, exceptuando tal vez as principais compañías de Londres é sempre un teatro de resistencia, nunca temos aquilo que queremos. A pesar de todas a dificultudades eu teño recibido gratas sorpresas do teatro galego. O teatro é un servicio público como a saúde, a educación... se o teatro dese lucro non habería problemas que os empresarios xa habían de investir. Pero é un servicio público e compete ós gobernos encadrar o teatro, e nese aspecto creo que Galicia está nun bo camiño ou cando menos un camiño esperanzador.



"PENSO QUE ÓS GRUPOS NON LLES COMPETE COPIAR O QUE FAI O CENTRO DRAMÁTICO GALEGO"



-As compañías teatrais portuguesas amosan unha grande preocupación pola formación de público e de novos actores, ¿cren que en Galicia está cuberto ese campo?

Júlio Cardoso:
Cando estiven en Galicia había moitos grupos que tiñan a preocupación de andar de terra en terra a representar, e iso é ir ó encontro de novos públicos. Penso que ós grupos non lles compete copiar o que fai o Centro Dramático Galego. Os grupos deben ter outro tipo de funcionalidade que lles permita facer unha maior itinerancia. É evidente que a itinerancia non dá a visibilidade que dá un espectáculo en Vigo, A Coruña ou Pontevedra. É moito sacrificio conseguilo, a xente representa moitas veces en condicións subhumanas. Falta material, moitas veces a xente leva os nenos ó teatro, hai ruidos... É moi difícil, pero de calquera xeito creo que todo movemento no teatro debe comezar por aí. Naturalmente o goberno debería prestar atención a esa itinerancia e crear condicións específicas para esa itinerancia. Hoxe en día xa non se comprende que o actor sexa tamén carpinteiro, montador... Iso leva moitas veces ás compañías a desistiren porque é un esforzo sobrehumano.

-¿Como ven as relacións entre Galicia e o Norte de Portugal en canto ó teatro?

Júlio Cardoso:
Cunha certa esperanza pero aínda moi tímida. Creo que debería ser máis concreta, máis real. Son eses organismos independentes os que a pesar de todo van facendo ese esforzo de aproximarmonos cada vez máis, pero creo que aínda dunha forma moi pequena. António Reis: E estamos falando só do teatro, que eu creo que isto debía ampliarse a outras formas culturais como a danza, a música, a literatura. O que acontece é que isto é difícil de sistematizar. Aínda que en relación á Galicia hai apoios do goberno, co Goberno Portugués é difícil convecelos diso polo centralismo da capital con relación ó resto do país. Eu creo que todos nós, os axentes culturais, os xornalistas, teremos que lanzar nun curto espacio de tempo un movemento amplo para que, por exemplo, tanto a televisión de Porto como a Televisión Galega conecten cinco ou dez minutos ó día para dar noticias. Nesta altura iso é fundamental. Creo que temos que lanzar en Porto e Santiago un movemento nese sentido porque é algo moi importante que o público do Norte de Portugal e o público galego se acostumen a oír noticias en galego puro e en portugués. Iso pode ser un paso xigante para a aproximación dos pobos. Estamos a falar de dez millóns de persoas, o que no contexto europeo é algo considerable.

-¿Como ven esas relacións dentro de dez anos?

António Reis:
Desexamos que o que vimos de dicir poida ser máis aproximado, imaxinámolo así.
Júlio Cardoso: Eu creo que ata aquí estivemos vindo a partir pedra e agora queremos que comeze a haber avenidas amplas.

-¿Cren que existe unha intercomprensibilidade suficiente, tanto a nivel lingüístico como a nivel teatral para que as obras galegas teñan éxito en Portugal e á inversa?

Júlio Cardoso: Cada obra ten a súa especificidade. Esta obra vive moito dunha terminoloxía por exemplo de Porto. Se nós imos a Lisboa temos que cambiar esa terminoloxía. Para facer iso aquí teríamos que estar case un mes para adapta-la, ese dialecto de Santiago. Iso é unha dificultade. Ademais a obra ten un certo ritmo, e non podemos atrasar moito ese ritmo porque nos daría problemas a nós mesmos e ó espectáculo.

António Reis:
De calquera xeito cremos que en Galicia o problema da lingua é moito menor que, por exemplo nas Canarias. Probablemente alí as persoas non entenderon a maior parte do texto pero entenderon o ritmo da obra o seu obxectivo.




"O HOME TEN UNHA NECESIDADE ABSOLUTA PARA A SUPERVIVENCIA DUNHA COMUNICACIÓN VIVA QUE É O TEATRO"


-Despois de toda unha vida dedicada ó teatro ¿que o que agardan deste medio para o futuro?

Júlio Cardoso:
Eu teño unha grande esperanza no futuro do teatro. Cada vez máis, pola tecnoloxía e o individualismo que provoca, o home, dunha forma directa ou indirecta, consciente ou inconsciente, ten necesidade dunha comunicación viva e concreta que é esta. E de aí que a única comunicación que se pode dar cunha grande carga filosófica e artística é o teatro. Nada substitúe á persoa a se comunicar con outra persoa. E esa é a miña grande esperanza. Máis do que nunca, cada vez que a tecnoloxía avanza, o home ten unha necesidade absoluta para a supervivencia dunha comunicación viva que é o teatro.

António Reis:
Esa efemeridade do acontecemento teatral nunca se perderá. Aínda que tivemos condicións de traballo moi diferentes e moi difíciles, a historia nestes últimos cincuenta anos foi riquísima. Houbo un extraordinario desenvolvemento respecto a séculos anteriores, desde o Maio do 68 sentimos unha radical transformación da sociedade, pero o papel do teatro segue a ser insubstituíble. Nós continuamos coa máxima de que todo vai mellorar, de que o papel do teatro será insubstituíble. O futuro será na miña opinión máis risoño. Do que temos a certeza tamén anticipada é que somos millonarios de soños e cando morramos deses millóns de soños moi poucos se van concretar porque o teatro é unha actividade lenta e avánzase un pasiño de cada vez. Tamén por iso é moi raro que unha actividade teatral teña unha caída brusca, porque non hai familiariadade entre o acontecemento e o éxito como na televisión. Hai actores de quinta categoría que son estrelas da televisión pero que todo o mundo sabe que en dous ou tres anos desaparecen. O autor que fai do palco a súa profesión, sen esquecer que de cando en vez, por cuestións de afirmación tamén entran en televisión e cinema non ten ese medo respecto do futuro.

-¿Por qué escolleron esta obra para o encontro?

António Reis:
O éxito de Seiva Trupe, se pode falar de éxito no teatro, ten sido a diversidade dos nosos espectáculos. Nós estamos nunha grande metrópole na que temos unha audiencia que é raro que se vexa en Portugal, temos unha credibilidade moi forte no Grande Porto e temos unha grande capacidade de espectáculos. Agora vimos de ter unha grande acollida do nos último espectáculo, "Pericles" de Shakespeare. Pero non deixamos de facer espectáculos máis lixeiros. No noso repertorio teñen cabida desde os grandes autores clásicos a autores portugueses e mesmo obras orixinais máis lixeiras para podermos con esa diversidade abarcar os varios públicos que despois son conquistados por espectáculos máis lixeiros e despois son gañados para obras nas que a densidade e a temática son máis profundas. Nese sentido escollemos este espectáculo porque era un tema interesante en dous sentidos. En primeiro lugar porque o seu tema é interesante en si mesmo, e en segundo porque nos daba unha oportunidade rara a Júlio Cardoso e a min de xuntarnos por primeira vez na nosa vida de actores nun espectáculo no que só os dous somos intérpretes. Esta obra representouse en Portugal hai cinco anos con regularidade e en calquera momento pode proporcionar un belísimo exercicio teatral tanto para quen o fai como para quen o ve. Este espectáculo tamén vive dun virtuosismo de interpretación, tamén vive da mímica e da relación co público e que na miña opinión non podería ser feito por dous actores de trinta anos porque o público non o crería.



"TEÑO A ESPERANZA DE QUE A CAPITALIDADE CULTURAL PERMITA QUE NO ANO 2002 OU NO 2003 SEXA MÁIS INTERESANTE VIVIR NA CIDADE DO PORTO"



-¿Por último, cren que a Capitalidade Cultural de Porto favorecerá o recoñecemento da cultura portuguesa no nivel internacional?

António Reis:
Agardo que si. A capitalidade de Porto só foi posible polo traballo desenvolvido nos últimos trinta anos por moitos homes e mulleres que non quixeron emigrar e desenvolveron un traballo lento e continuado que permitiu en determinado momento histórico esta candidatura. Eu querería salientar o traballo desenvolvido por estructuras coma o FITEI, coma o Fantasporto, que é o maior festival de cinema de Portugal, ou o museo de arte contemporánea da cidade. Ademais houbo un crecemento das estructuras físicas da cidade. Agora porto ten o Teatro Nacional, o Teatro Municipal, un novo teatro en Campo Alegre, ten o Coliseu... e agora pode representarse na cidade calquera tipo de espectáculo. O Porto tiña que vencer esas barreiras físicas e crear unha certa habituación cultural. Eu teño a esperanza de que a capitalidade alén da espectacularidade efémera, permita que o no 2002 ou o 2003 sexa máis interesante vivir na cidade do Porto, e algo terá que ficar desa actividade cultural que se vai realizar durante todo o ano.



 
 
 

Cultura Galega.org
Inicio /Especiais / Arte / Comunicación / Música / Espectáculos / Historia / Lingua e Literatura / Sociedade /
Certames / Arquivos / Participa / Xénese / Alén da Terra / Zona Cultura / Colaboracións
Correo / Acerca de Cultura Galega.org


Cultura Galega.org é unha iniciativa do Consello da Cultura Galega
©Consello da Cultura Galega, 2000