A debate:
DIGNOS DE ADMIRACIÓN
A definición de “héroe” ten innumerables acepcións. Según Platón os héroes eran semideuses, nados da unión dun ser divino cun ser mortal. Sexan deste ou doutro mundo os heroes existen só porque hai perdedores, subordinados,e máis alá, antihéroes.

I WANT A HERO, ESCRIBIU LORD BYRON

Cando as utopías esmorecen como un soño ó espertar, cando se esvaecen as crenzas máis enraizadas, cando a ciencia esnaquiza mitos e lendas e derruba os dogmas de fe, os heroes deberían estar mortos. Pero non: mirando o solpor, véxoos esvarar pola liña vermella do horizonte como aquel pirata que, no seu navío, me fixo desexar por vez primeira a liberdade, ou coma o Capitán Trueno que acougou as miñas arelas infantís de aventura, ou quizais coma Supermán que, coma un anxo, viña salvarnos dos nosos erros máis catastróficos ou, incluso, como Xoán Gaivota desafiando os propios límites físicos. Vexo, no solpor e dende o miradoiro da miña casa de princesa, como eses novos heroes esvaran polo ceo convertidos en puntos e en liñas ata materializarse na pantalla da televisión. Pero ¡ollo!: estes personaxes que millóns de persoas queren imitar, sexan os bos ou os malos da peli, non son heroes senón personaxes que publicitan a nosa 'encantadora' sociedade.

Querido lector: hoxe son un anxo negro e sinto dicirche que os heroes, o mesmo que os reis magos, non existen. Só son espellismos, mentiras que nos protexen da espantosa verdade da vida, ansiolíticos que acougan o terror de sabernos únicos e sos. Espantosamente sos. Cando teñámo-lo valor de enfrontarnos a nós, de coñece-la nosa forza e a nosa fraxilidade, a nosa beleza e as nosas miserias, a nosa afouteza e a nosa debilidade converterémonos en heroes. Pero é máis doado procurar modelos a seguir, ser como alguén que xa é ou que outras persoas nos inventaron para imitar, liberándonos así da responsabilidade de ser nós mesmos. E, no canto de elaborarnos a nós -que dá moita vertixe e hai que conseguir un posto de traballo, casar, mercar unha casa, ter fillos, un plan de xubilación e morrer- é máis doado elixi-lo modelo que máis nos conveña. Así, á carta, entre as opcións que nos ofrece a tele, o cine, o fútbol, a política, os videoxogos, as ONG's, a literatura, as guerras ou a tecnoloxía.

Non existen, pero recoñezo que os buscamos porque os necesitamos. O mesmo que procuramos un flotador por se acaso non sabemos nadar, calquera día podemos erguernos buscando, como Lord Bryron, un héroe que nos salve de nós mesmos.


Anxos Sumai e-mail de anxos sumai

 

SANTOS PAGÁNS

A existencia dos heroes e dos mitos responde a unha estratexia da que nos servimos os humanos para ignorar as nosas limitacións intelectuais, procurando referencias "superiores" que nos liberen do trauma da nosa insignificancia. O mesmo ocorre coas relixións, que serían a versión maximalista do tema. A historia está inzada de extravagantes deuses mitolóxicos, heroes da navegación, emperadores por designio divino, salvadores universais (polo mesmo designio), guerreiros que gañan batallas despois de mortos, enxeñosos artistas do Renacemento, lúcidos pensadores da Ilustración, estrategos militares, colonizadores teimudos, intrépidos aviadores... O ser humano, que veu demostrando unha inmensa capacidade de progreso tecnolóxico, tamén o veu facendo por se mergullar na estulticia. Porque unha cousa é ter referencias ou recrearse ludicamente con elas (cada quen pode entreterse coa estupidez que queira), e outra moi distinta é a exacerbación daquelas. Vale que gocemos de xeito festivo coa reverencia a seres etéreos e superpoderosos, pero non parece moi sensato encomendar as nosas vidas, sociedades e destinos a dogmas e prexuízos irracionais.

Coa chegada da sociedade de masas, os heroes trasladáronse ó mundo do espectáculo, nomeadamente ós eidos do cinema, do deporte e da música. Malia terse experimentado cambios sensibles, a súa función segue sendo a mesma. Que máis da deuses do olimpo, santos, actrices ou cantantes, todos son variados e extravagantes veos cos que agochamos a nosa incapacidade intelectual. Hai quen defende que, froito dunha evolución social, melloramos moito con esta translación mitoloxía-relixión-espectáculo. Eu penso que non hai tal evolución. Son as mesmas serpes con distintos pelellos.

A mocidade sempre foi o principal caldo de cultivo dos mitos. E unha sociedade onde os mozos teñen como referencia a cantantes de dubidosa calidade e proceder ético, a deportistas evasores de impostos, a banqueiros corruptos, a políticos xenófobos, fascistas e mesmo asasinos, non semella gozar de moi boa saúde. Ver eses milleiros de mozos desencaixados, frenéticos, case posuídos, berrar ante o paso dos participantes de Operación Triunfo ou de Gran Hermano ratifícame na idea do progreso con sentido cíclico (eu diría circular, como o dos burros coa noria). Non avanzamos nada no que debería ser o noso guieiro de futuro: a relativización da nosa existencia e das nosas relacións e a mesura na interpretación do mundo. Probablemente o ser humano sexa o ser máis intelixente e o máis estúpido da Terra. E hai que ver o que costa manter esta primacía simbiótica.


Roberto Ribaoe-mail de roberto ribao

 

 
 

Cultura Galega.org
Inicio /Especiais / Arte / Comunicación / Música / Espectáculos / Historia / Lingua e Literatura / Sociedade /
Certames / Arquivos / Participa / Xénese / Alén da Terra / Zona Cultura / Colaboracións
Correo / Acerca de Cultura Galega.org


Cultura Galega.org é unha iniciativa do Consello da Cultura Galega
©Consello da Cultura Galega, 2000