JORGE
COIRA

Dirixindo historias


"ANTES HABÍA PEQUENOS INTENTOS DE FRANCOTIRADORES, HOXE HAI ALGO SEMELLANTE A UNHA INDUSTRIA"

O seu nome pegará con forza no sector do audiovisual, porque o de Jorge Coira é unha vida para feita para o cinema. Deixou de ser promesa cando lle deron un premio Agapi, pero para el non foi máis que un chanzo, un paso máis nese camiño duro e con atrancos que pensou en deixar algunha vez. Soubo facerlle fronte á televisión dirixindo "Terras de Miranda" cando todo o mundo tiña fresco o éxito de "Mareas Vivas" e superou a proba con creces. Con "Entre bateas" comezou a cumprir o seu soño, o de facer longametraxes, logo de curtirse exitosamente en curtametraxes, documentais, publicidade e televisión. Apaixonado das historias por riba da imaxe ou da forma de contar, Jorge Coira é un amante das emocións, dos contos, da vida en resumidas contas. Nervioso, e extremadamente optimista co futuro, se cadra porque lle queda moito por diante.



Por Cristina Mouriño

 

Din que esta vai a ser a a era do audiovisual... a ti que che parece?

Que xa o é, porque ata o século XX, ata a invención do cine, o mundo e a súa forma de achegarse á información e ó coñecemento doutras xentes e doutros lugares era completamente diferente. Antes era a través da literatura, música, pintura fotografía.. xa no século XIX pero logo coa aparición do cine e das súas ramificacións, o que agora se chama audiovisual, foron modificaron completamente a forma de achegarse á información de todo o mundo occidental e é un dos pilares básicos da sociedade. E eu creo que o mundo e o modo no que se reproduciron as conversas teñen moito que ver dun ou doutro xeito coa imaxe gravada.

Referíame a que cando a AGAPI lle presentou á Xunta as cen ideas para mellorar o audiovisual, afirmouse que esta sería a lexislatura do audiovisual

Se falamos de Galicia en concreto, temos que a situación está indo para arriba e sen parar. Se o comparamos co que había hai dez anos temos un cambio brutal. Antes había pequenos intentos, case francotiradores, agora empeza a haber algo semellante a unha industria. Moi pequeniña e que nunca será unha grande industria por cuestións obvias, porque estamos nun país pequeno e sempre seremos pouca xente. Pero aínda lle queda moito por medrar. Sobre todo no campo da televisión, aínda lle falta moito aínda que agora mesmo todo o "prime time" da TVG estea copado por produccións propias galegas e non é por un esforzo político de poñer cousas galegas, senón porque teñen éxito. E isto, de momento, só aconteceu con programas e con series, que xa é moito. Pero aínda queda moitísimo camiño por percorrer, e sobre todo en cinema.

¿Cales son os principais problemas para conseguir a normalización do audiovisual en Galicia?

Eu penso que hai un erro constante na forma de afrontar as cousas, e parte deste mesmo problema xa é esta mesma pregunta. O audiovisual galego ten problemas como pode ter o audiovisual doutros lados e calquera outra industria. E non hai que velo como algo enfermo que hai que atallar, senón que hai que velo como algo que está empezando e que non está completo nin chegará nunca a estar completo, porque non é un mundo estático. Poderá haber unha sensación de estabilidade nalgún momento concreto pero non é tal sensación de estabilidade. Isto é algo que se move constantemente e que está en constante cambio. Desde logo agora mesmo está mellorando.


"O audiovisual galego hai que velo como algo que está empezando, que nunca chegará a estar completo porque non é un mundo estático"


 

 

Pero a min paréceme un problema que a maior parte das produccións que se financien aquí se estean a facer con cartos públicos

Pero entón estamos a falar de toda europa. E mesmo de todo o mundo. Por exemplo en EEUU o cinema non funciona a través de subvencións e sen embargo é un dos países máis proteccionistas de todo o mundo. E é moi difícil entrar nese mercado non só por cuestións de gustos de público, senón tamén por cuestións políticas. Está prohibida a dobraxe, o que dificulta moitísimo o acceso a un público maioritario. Pero, por outra parte, a cultura das subvencións na medida en que crea moitos parásitos (aínda que é unha palabra moi forte) de xente que, unha vez conseguida a pasta, non arrisca realmente e fai cousas anodinas e non lle preocupa tanto se o que fai é bo ou malo, como o feito de facelo para poder entregalo a tempo e cobrar a pasta. Por outro lado, creo que as subvencións son necesarias e vano seguir sendo durante moitísimo tempo, considero que fará falla outro tipo de figuras ou de estratexia política para facer que isto siga adiante. E non é algo extraño porque se dá en moitos sectores; ocorre agora no audiovisual o que se deu antes na moda. E aínda que agora hai un mercado moi potente en Galicia á medida de Galicia non creo que puidese ser máis grande; e goza de moi boa saúde.

E sen embargo a moda é un sector económico con resultados palpables

Non sempre foi así.

Pero en moi pouco tempo conseguíu un crecemento con resultados palpables que o audiovisual non está a rexistrar...

O crecemento do audiovisual é moito máis lento, e eu creo que é así necesariamente. Non é por quitarlle importancia ó mundo da moda, pero cun pequeno grupo de xente, espabilada e con talento a cousa medra unha barbaridade. No cine precísase un mogollón de xente, xa non só xente traballadora, senón xente con talento. Unha gran masa colectiva na que hai moitísimos elementos e iso está crecendo a marchas forzadas. Con eses cartos públicos fíxose a Escola de Imaxe e Son na que estudiou moitísima xente e de aquí saíu un mundo de técnicos que nunca houbera antes en Galicia.

Pero isto non é un pouco como a pescada que morde a cola porque, como acabas de dicir, estamos a falar de que as subvencións crean actitudes viciadas e sobre todo porque hai xente que do único que se preocupa é de cobrar os cartos.... ¿isto non crea un círculo que cómpre romper para tirar para outro lado?

Non creo que sexa un círculo que haxa que romper cunha auténtica revolución. Creo claramente que a política de subvención que se está a desenvolver agora non ésuficiente porque xera eses problemas, pero non creo que se trate de romper con iso, senón empezar a meter máis mecanismos de axuda en distintos ámbitos: axudas fiscais... e logo crear outras medidas que potencien as cousas que teñen maior éxito de público. E isto foi algo que vai cambiando, xa que agora xa existen subvencións que che dan se funciona moi ben a película que che van dar máis cartos que antes. Co que ti podes ir á subvención ou arriscar e se tes éxito de público vas a ter maior número de cartos. É un asunto moi complexo cómo facer que medre unha industria e eu prefiro non arriscarme a dar fórmulas porque se me escapa completamente.

E ti cres que hai productos anodinos

Está mellorando, sen dúbida

Véxote moi optimista

Hai pouco tempo pensei en dedicarme a outro negocio por non ver saída neste. Non é todo rosas, nin moito menos. É un mercado que vai a máis e que está mellorando. No caso de Galicia é unha historia bastante curta. O cine en galicia ten tanta historia como o cine en todo o mundo pero con cousas moi puntuais e durante toda a primeira parte do século foi xente que emigrou, xente que fixo cine fóra de Galicia. A idea de facer cine de Galicia, desde Galicia para o mundo é algo relativamente novo. No mundo das curtametraxes houbo un cambio no momento no que apareceu a Escola e comezaron a aparecer os concursos e este tipo de cousas. Ata o momento houbera algunha iniciativa e algunha dela maravillosa como era o caso de "Mamasunción" que gañou en festivais por todo o mundo, pero eran cousas moi puntuais cun esforzo brutal para poder conseguir producila. De repente a cousa medrou en cantidade e en calidade, apareceron curtas como, por exemplo, "Coruña imposible", eu non vira nada semellante en Galicia. E por primeira vez tiven a sensación de 'xeración'. Cando eu empecei nisto non coñecía a ninguén que quixese ser guionista, director... e de repente cando empezou a Escola eran cincocentos mil e coñecémonos todos. Os que nacemos con esas curtas aínda non fixemos ninguna longametraxe para cinema pero... varios de nós xa temos proxectos para facelo. Non digo que vaian ser tremendos exitazos cando empecemos a dirixir, pero si que van ser películas que teñan éxito. Igual que se creou esa sensación de xeración pódese crear outra noutro momento, e cando cheguen eles serán mellores ca nós, por lóxica.

 


"Coa Escola de Imaxe e Son houbo un cambio e notei a sensación de 'xeración"


 

Estás relacionando todo este "boom" coa creación dun organismo regulado que forme profesionais... ¿que cres que pasará coa creación dunha carreira como audiovisual?

No caso de audiovisual non teño nin idea de se iso terá unha repercusión notable no mundo do audiovisual. O da coruña foi un caso moi especial porque foi a primeira. Era unha escola moi pouco ortodoxa, había unha vida moi especial e malia que eu non estudiei nela ía todos os días. E había un entusiasmo moi especial e non depende de que haxa un organismo privado. E creo que en vigo está a pasar o mismo. E se iso acontece, vaia ser xente nova e isto vai a medrar moitísimo.

¿E o audiovisual vive de esperanza?

A eperanza é, sen dúbida, un dos factores que alimenta o audiovisual hoxe en día, pero tamén hai moitas outras cousas. Se os que fan cine, o fan como un simple traballo que entras as oito e saes ás sete, poderán chegar a facer cousas interesantes, pero non é o normal nin o habitual. O normal é que as cousas realmente boas saian dun ambiente moi con maior entusaismo, e este é un traballo claramente vocacional.

E Jorge Coira segue ilusionado..

Si, pero a experiencia non é a mesma. Eu sigo empezando, aínda que levo máis de dez anos traballando. Sen vocación e ganas non te poderías adicar a isto. E sí é distinto que ó principio. Acórdome da primeira vez que fun de meritorio a unha curtametraxe de 35mm, e se me caía a alma "¡ah!, ¡unha cámara de cine!". Agora non, agora vexo unha cámara de cine e digo, "que instrumento máis maravilloso". Paréceme un dos mellores inventos da historia da humanidade. Perdín esa emoción por todo.



Botar a andar un producto como "Terras de Miranda" cando xa se coñecía o éxito de mareas... ¿non condiciona un pouco o traballo? ¿non asusta?

Ten parte de hándicap. Persoalmente non me asustaba porque notaba que en xeral había grande conciencia. Era unha serie parecida a Mareas pero iso no implicaba que tivesemos que acadar o mesmo éxito que Mareas. Eu acórdome que me dícían veña " a polo 40%". E eu dicíalles estades tolos. Non é que Mareas fose un éxito televisivo, senón que foi un verdadeiro éxito social, foi un éxito abrumador e parecía imposible chegar ahí. Gústame saber estes datos, pero non é algo que me preocupe moitísimo. Como en parte tamén é un pouco lotería.

¿Pero lotería ou moda? Pensar que este éxito decae...

É unha mestura das dúas cousas. En galicia hai un boom de series e eu creo que isto mesmo agora vai a baixar. Eu creo que hai un problema de sobreproducción. Están a producirse unha cantidade tremenda de series máis do que o mercado pode asimilar. O cal é case tan malo ou igual de malo que producir pouco porque vai a crear un montón de técnicos que, de repente, van quedar na rúa porque non haberá qué producir. E eu creo que vai a baixar a producción de series de ficción en Galicia. Pero tamén é certo que non creo que vaia a desaparecer nin moitísimo menos. Non imaxino ninguna razón para que sexa unha moda que chega, marcha e desaparece. Foi unha moda que crea un boom e que logo baixará a producción para estabilizarse nunhas cantas series ó ano e punto. Este fenómeno que se da agora en Galicia foi a rastras de España primeiro, e á súa vez a rastras de Europa. En toda Europa ocorre o mesmo. Pero tamén se dá o fenómeno contrario, unha gran cantidade de series brutal e que, de repente baixou e estabilizouse a producción. Pero seguiron, a conta de investir máis esforzo económico para elevar a calidade e poder mantelas en parrilla. Fanse menos, fanse mellor e non se me ocorre ninguna opción pola que se vaia para atrás. Logo está outra cuestión que é o feito de que hai dous mercados fundamentais, que é a cuestión dos mercados. Existe o mercado norteamericano e o europeo. O nortearmericano tiña o poderío total e absoluto en todos os aspetos. E hoxe en día xa o perdeu en moitos deles, como por exemplo en tv.


"En Galicia hai un boom de series, unha sobreproducción que se está a producir máis do que o mercado pode asimilar"


 

Ti cres que unha boa película pode arrastar cara outros xéneros... por exemplo que se a ficción pode chamar aquí a que se demanden outro tipo de productos doutros xéneros.

Eu creo que todo medra, máis ou menos a un tempo. Nun primeiro momento todo o mundo se puso a facer series e centraron o seu esforzo nisto. Quedaron funcionando moi ben e quedou relegado o terreo do cine e dos documentais. Unha vez que isto chegue ó seu tope realmente ese esforzo irase cara as longametraxes, curtametraxes, documentais... e todo irá medrando dun xeito paulatino. Eu, por exemplo, dígoche, documentais fanse moitísimos, pero neste mundo en España fanse cousas interesantísimas pero esta parado en formulas moi anticuadas. Fanse documentáis moi parecidos, hai pouco espírito de risco e isto é un problema non só de Galicia, senón tamén de toda España, e é que estamos moi pechados ó exterior. E é isto que vai a cambiar e que cada vez ocorre máis pero é un proceso moi lento.

¿Os documentais son unha forma de facer etnografía ou unha forma de contar?

Son unha forma diferente de contar, porque se queres facer etnografía tamén a podes facer a través da ficción, pero tamén parecida. Ten cousas en común coa ficción e cousas radicalmente opostas. Eu teño a sensación de que se pode chegar máis ó corazón da xente a través da ficción que a través do documental, porque na ficción non hai ningún pudor con respecto ás personaxes, mentres no documental si porque esas personases son persoas, e entón é cuestión de responsabilidade que pode ser brutal e tes que deixar cousas fóra que non farías no caso de que fose unha personase de ficción. O documental cánsame moito porque é unha responsabilidade tan dura que non podería estar facendo continuamente documental.

 


"Gústame o documental pero cánsame moito porque ten unha responsabilidade enorme "


 

Como traballas con historias reais... ¿existe censura?

Si que hai censura. Eu tiven problemas de censura no caso cásico da palabra, era censura política, aínda que a verdade é que foron moi pouquiños. Logo tiven unha constante autocensura pola miña parte porque, por un lado tes que ser honesto co público e tentar contar o que ti viches e o que ti gravaches e, queiras ou non queiras, estás a dar unha opinión sobre as persoas que ti estiveches a gravar, e polo outro tes que tentar que esa opinión sexa coherente e honesta. E por outro lado, se alguen che cae mal, eu non podo poñelo así. Aínda que a ti che caia mal, hai moita outra xente que quere a esta persoa e me parece moi inxusto e fastidiado. Por exemplo, fixen unha de policías que non está estreada e eu ía con actitude de mero profesional que sabía facendo este tipo de documentais e dicía, vou facelo e punto, pero sen nada máis, porque eu nunca sentira ningunha simpatía especial polas forzas de seguridade. E, de repente, vin que non o podía facer como mero profesional e dun xeito afastado, porque coñecín a uns cantos tíos, uns tíos estupendos... e se hai unha manipulación da información en canto a que eu escollín a sete persoas que a min particularmente me gustaban. Eu deixei claro a quen quería gravar a a quen quería retratar. É dicir, non dixen este tío é un fascista...imos a por el. Queda claro que os había... pero eu non os saquei na serie porque non era o que quería retratar.

Pero ti mesmo dis que tes que contar o que viches

Tes que ser honesto co que viches, coa xente e tamén contigo mesmo. Ti non tes a razón absoluta como para xulgalo e presentalo diante do público e dicir que ten a razón absoluta. Non sei se me explico. Eu podo pensar, que non son un anxo, hai xente que me parece xente maravillosa e hai quen me parece mala xente. Eu sintome cómo pensando, pois... tamén o é, pero non me sinto cómodo como xuízo absoluto con poder para expoñelo públicamente como unha mala persoa, porque seguro que hai a quen lle parece unha boa persoa e lle da un xuizo completamente diferente. Entón eu prefíro intentiar obvialo, agás dalgún caso flagrante.

¿E só unha cuestión de respecto?

A cuestión do respecto ás persoas é un dos piares fundamentais do documental. E sobre isto pivota prácticamente todo. Hai moitas formas de achegarse. Hai moita xente á que lle parece que fun moi pouco pudoroso nos documentais e se cadra o fun. E aí está a cuestión dos límites no documental. Todo depende de se o que queres é facer algo que vaia máis alá do didactismo e que chegue ó corazón das persoas ou non. A min interésame moito máis pero... é máis perigoso ó mesmo tempo. Eu gravei un parto e púxeno en pantalla. E é unha das cousas máis íntimas que poden ocorrer na vida. E tiven moitos dilemas e moitos problemas morais sobre se poñer ese parto ou non. A cuestión era que estaba contando como era a vida dunha xente durante un verán e gravamos todo o que ocorre, porque das cousas máis concretas saen ideas máis xerais. E, de repente, un dos músicos dunha das orquestras vai a ter un neno. Se estás contando a súa vida esto é unha cousa fundamental, non é como tomarse un café. Non contalo parecíame ser deshonesto co que tiñamos pensando facer. Pero, por outro lado tratábase dun feito dunha intimidade brutal. Estaba esta o dilema de querer contalo todo (polo que te esqueces de pudores) e, por outro lado se te esqueces de pudores... podes correr o risco de facer dano. Eu, neste caso cheguei un acordo con este home en que eu non tiña interese algún en facer nada que fose minimamente morboso que a cuestión era iso, contar o nacemento. Foi do máis arriscado que fixen , pero tamén do máis satisfactorio que fixen en toda a miña vida. A min, por exemplo, foi unha das cousas máis bonitas que me pasaron na miña vida. E isto é o que ten de bo un documental, que é a corda flouxa. Se fas un documental didáctico ou non entras para nada nestes temas, te quedas tranquilísimo pero non estás facendo nada que emocione, é algo máis desapasionado.

De facer curtametraxes, e documentais ¿que houbo en para que repente saia "Entrebateas"?

Que me chamaron. Desde sempre tiven claro que o que quero facer na vida son longametraxes, me gustaría seguir facendo publicidade, de vez en cando, me gustaría seguir facendo algunha curtametraxe, pero para min o obxectivo era facer longametraxes. Non era só un camiño a percorrer para facer unha longametraxe para que cando fixese a primeira xa estaba, senón que aí seguirá o entrenamento para facer a seguinte. Eu as curtametraxes nunca as vin como o proceso de aprendizaxe para cando faga unha longa, eu sempre dicía vou facer a mellor curtametraxe que me fose posible. Non como experimento, senón como mellor traballo. Eu o que quero é facer longas porque creo que a posibilidade de profundizar nas historias é moitísimo maior que nunha curta, aínda que hai curtas que en 15min che cambian o mundo, pero que ocorra é moito máis difícil, tampoco con moitísima frecuencia.

E os futuros proxectos

Hainos, estou empezando unha longa para facer en Galicia con xente de aquí, a principios do ano que ven, cun guión de Carlos Portela, pero está moi verde. É unha comedia urbanita.

¿Qué lle impresionan máis a Jorge Coira, as historias ou a linguaxe cinematográfica?

As dúas cousas, pero claramente máis as historias. Non son un esteta, por exemplo, cando vin a curta de Paco Rañal, "Coruña imposible" a súa curta gustoume moito pero... nesto somos Paco máis eu moi diferentes. El é un esteta gústalle moitísimo a imaxe, a min gústame moito pero por debaixo da historia, a min interésame moito máis a historia. Ás veces traballando pretendo facer algo impactante, pero cando a vexo despois, sinto que me equivoquei, gústame moito máis cando eu quero contar as emocións e que ninguén se teña que preocupar pola cámara. Non me gustan os planos aberrantes e moi chamativos. Sen embargo, "Delicatessen" que é unha película cun poderío estético brutal gustoume moito, pero gústame como espectador, aínda que como director aburriríame.

 

 

 


 

 


 
 
 

Cultura Galega.org
Inicio /Especiais / Arte / Comunicación / Música / Espectáculos / Historia / Lingua e Literatura / Sociedade /
Certames / Arquivos / Participa / Xénese / Alén da Terra / Zona Cultura / Colaboracións
Correo / Acerca de Cultura Galega.org


Cultura Galega.org é unha iniciativa do Consello da Cultura Galega
©Consello da Cultura Galega, 2000