-¿Como
comezou tan cedo no cine?
Empecei ós catorce. José Manuel Villanueva, que foi
tenente alcalde do Concello de Santiago, Antón Mouzo o pintor
e máis eu eramos compañeiros no colexio dos maristas,
e tíñamos moita afección polo cine, ibamos
moito, éramos moi cinéfilos, mesmo levabamos un cineclub.
Penso que a visión de "El espíritu de la colmena"
foi o que nos levou a dar o paso de facer as primeiras curtametraxes.
Comezamos a facer cortos, era a época do Super 8 e eu rodaba
todo o que podía. Que se había unha manifestación,
pois dábanme cinco rolos e eu rodaba a manifestación.
Que había unha festa de disfraces infantil nun colexio de
diminuídos, pois alá ía eu tamén a rodar.
Era rodar por rodar, porque realmente non había unha escola
constituída, os meus pais tampouco querían que marchase
a Madrid a estudiar... Eu son de formación autodidacta e
ós dezaseis anos fixen a miña primeira longametraxe
en Super 8, que se chamaba "Semente" e se presentou nas
Xornadas de Cine de Ourense naquela época e tivera unha acollida
bastante boa.
Logo pasei a traballar no equipo Imaxe e logo en Videotrama, unha
productora de video que montamos e onde iniciei os meus contactos
coa videoarte... e foise liando un pouco despois a cousa. Digamos
que non parei de facer cousas, rodaba todo o que podía porque
sempre tiña claro que rodar é o que ensina realmente.
-¿Como
conseguías o material para rodar?
Pois a miña familia non é de cartos, nunca o foi,
pero eu lembro que na tenda onde mercabamos os rolos de Super 8
sempre nos deixaban quedar a deber, e no fondo creo que era coma
un mecenádego sobreentendido porque nós nunca pagabamos
os rolos e sempre nolos deixaban levar. E para facer unha longametraxe
son moitos rolos. Pero sempre buscando un pouco as cousas, evidentemente
se ficas na casa nada vai vir para a túa man.
"NOS
OITENTA PALABRAS COMA INVESTIGACIÓN E VANGARDA TIÑAN
UN VALOR IMPORTANTE, HOXE EN DÍA SON PELIGROSAS E SUBVERSIVAS"
-Cara
os oitenta introduciuse nun campo tan innovador coma era o video
por aquel entón.
Foi unha busca accidental, porque foi o primeiro que tiñamos
man. Coincidiu que entre sete socios montaramos unha empresa de
video que se chamaba videotrama e lembro que aprendín a manexar
a máquina montando un video dos grandes éxitos de
Siniestro Total. Realmente o video era unha novidade enorme porque
era algo inmediato. Ti gravabas e alí o tiñas sen
que ir ó laboratorio nin ter que facer postproducción.
Entón nós descubrimos o formato do video con "Veneno
puro". Este video foi unha pura experimentación, realizada
no noso local. E cal non sería a nosa sorpresa cando o enviamos
ó Festival Nacional de Video e levou o primeiro premio e
levou un premio europeo. E nos dixeron que nós estabamos
facendo unha das últimas correntes que era a "nova ficción",
narrativa en video pero cos medios do video. Eu non vira nada de
videoarte na miña vida, por suposto. E digamos que aí
comezou un periodo co video. De calquera xeito eu creo que esta
dimensión un pouco investigativa eu sempre a tiven, o que
acontece é que no video desenvolveuse máis, porque
era coma meterte nunha cociña e alterar as cores, alterar
outros parámetros... E realmente era algo moi novidoso na
época. De feito vés todas as cabeceiras de televisión
de hoxe en día e vampirizan todos os achádegos do
video. Esa época en concreto foi moi froitífera por
iso, porque dalgún xeito foi como aprender a ver que as cousas
non se teñen que facer sempre na mesma dirección,
que se poden facer en dirección moi distintas aínda
que sexa para rexeitalas logo. Foi un periodo moi interesante porque
á parte penso que nos oitenta palabras coma investigación
e vangarda tiñan un valor importante, e hoxe en día
son peligrosas e subversivas, pero daquela era un valor adicional.
Eran anos de eclosión e comezouse a ver o traballo de xente
que levaba moitos anos actuando en campos distintos, e comezou a
darse tamén en termos de colaboración, que era unha
cousa en Galicia bastante insólita.
E
daquela aquí en video estaba todo completamente baleiro...
De feito o video galego era algo moi respetado a nivel estatal,
había moita xente que facía cousas. Manolo Abad, Reixa,
Antón Segade, moita xente.
Vía
estes seus traballos coma un adestramento?
Dalgún xeito eu nunca fixen unha programación. Eu
non son unha persoa que de repente dixese: "Todo isto é
un camiño para chegar a facer películas". O que
pasa é que é coma unha seleeción natural que
ti estableces. Eu no ano 86 fixen un video que foi dos máis
difundidos dos meus. Chamabase "Golpe de látigo"
e fora producido por TVE e polo Centro de Arte Reino Sofía
e gañara o grande premio do festival de Montreal. Curiosamente
iso coincide cun intre no que paradoxalmente eu deixo de crer un
pouco no traballo de investigación que estaba a facer. Posiblemente
foi nese traballo, comezou a darme a sensación de que dalgún
xeito o que eu quería facer nese terreo estaba un pouco,
non esgotado, pero si que chegara a facer todo o que pretendía.
Entón inevitablemente o meu traballo debía dirixirse
moito máis cara a narración, unha narración
un pouco especial se queres, pero despois xurdiu a posibilidade
de facer "Continental", fíxena, e despois foi un
período no que tivemos que pagar moitas débedas da
película e comezamos a traballar en publicidade, e entón
foi un periodo de adquisición dunha certa capacidade técnica.
En paralelo estaba un pouco tamén a idea de seguir desenvolvendo
proxectos para o cine, pero naquel intre era un intre moi confuso
a nivel de Estado, non estaba moi claro se se ía poder seguir
facendo cine de xeito continuado. E a partir de aí xorde
a posibilidade de facer novamente Fisterra e agora si xa estou conectando
uns proxectos cos outros de xeito un pouco máis continuado.
"A
ESTADOS UNIDOS NON LLE INTERESA O CINE UNICAMENTE COMO INDUSTRIA.
O CINE É UNHA FERRAMENTA DE PENETRACIÓN CULTURAL
PONTENTÍSIMA"
Quería
preguntarlle precisamente por Continental, ¿de onde saíu
a idea?
Aquel ano fíxose tamén "Sempre Xonxa" tamén.
Pois o que pasa sempre. Había unha idea e un interese e un
apoio político. Os movementos cinematográficos xorden
sempre en base a apoios. Estase a falar moito de que o cine non
precisa apoios, pero é curioso que sempre o diga xente que
está interesada en que non exista ese cine. Se nós
nos puidesemos mover en condicións de igualdade cunha película
americana non precisariamos apoios. Díciao Pepe Nieto no
seu discurso cando recolleu o Premio Nacional de Cinematografía.
Dicía que é moi farisaico dicir que a cultura non
necesita apoio. A cultura precisamente son as señas de identidade
dun país, e como esas señas se perdan, e hai moita
xente interesada en que se perdan, esa cultura está en perigo
de desaparición. O cine é unha ferramenta de penetración
ideolóxica e cultural brutal. Non é un fenómeno
unicamente industrial. A Estados Unidos non lle interesa o cine
unicamente como industria, porque é unha ferramenta de penetración
cultural potentísima.
Nese sentido por exemplo o novo cine alemán xurdiu cando
a televisión alemana decidiu apostar por esa liña.
Sempre que comeza a haber resultados é porque evidentemente
hai un apoio institucional a unha arte. Ninguén se escandaliza
de que unha ópera teña apoio, e sen embargo o cine
é un dos fenómenos culturais con máis alcance.
E entón Continental xurdiu naquel momento porque había
un apoio tácito e tamén porque había unha xente
que quería contar unhas historias desde había algún
tempo. Éramos unha xeración que levaba facendo cine
como desde quince anos antes. É dicir, isto non saiu da nada.
Despois de rodar "Continental" ten vostede un parón
cinematográfico ata a súa seguinte película.
A miña actividade non cesou, eu fixen durante este período
máis de trescentos spots. Digamos que é un período
de redefinición industrial. Nós coa productora abrimos
unha oficina en Madrid e outra aquí coa esperanza de que
o panorama se fose clarificando e tentar ir abrindo outros campos,
xa co nome de Continental produccións.
Comentaba antes que esa dedicación á publicidade
viña da necesidade de pagar débedas
Si, pero á parte eu penso que a publicidade ten cousas
moi boas. O que pasa é que a publicidade non é unha
arte. A arte nace dunha necesidade expresiva persoal, dalgunha maneira,
aínda que sexa baixo formato ou porque che pidan unha historia.
Pero a publicidade nace cunha vocación diferente que é
a de vender un producto, e nela hai moitas obras mestras. Realmente
é unha disciplina dura, esixente que eu penso que ten feito
avanzar moitos campos da arte. A publicidade ensíñache
capacidade técnica, unha doses de humildade bastante grandes,
xa que non és a persoa que decide en última instancia
sobre o teu traballo, e permite establecer un ritmo de producción
e de traballo moi profesional. Na publicidade non tes a posibilidade
de fallar nin de trabucarte. Nese sentido si é algo que amosa
un pouco o negocio da comunicación co público desde
dentro. E iso é unha parte moi importante, ser capaz de emocionar
ó público que está nunha sala. Outros falan
en termos de comercialidade, eu prefiro falar de comunicación,
non fas unha película para gardala nun caixón.
"FISTERRA
ESTABA PENSADA COMO UNHA HISTORIA SOBRE A FRATERNIDADE"
Logo da publicidade volta ó cine con "Fisterra",
¿como xorde estoutro filme?
É curioso porque Fisterra comezou case coma a idea de
facer unha mediometraxe, ou máis exactamente coma unha videoinstalación.
Presentouse no Círculo de Productores Europeos, que estaba
organizado polo Programa Media da UE, e onde tamén estaba
traballando Pancho Casal naquel momento, e viuse que a idea tiña
posibilidades para desenvolver unha historia de maior alcanze. Puxémonos
a traballar e chegouse a facer a longametraxe. A verdade é
que cando remata xa case ninn lembras como foron os comezos. Se
a xente soubese a cantidade de enerxía que se chega a poñer
nunha película, e de canta xente, quedarían alucinados.
Eu vin un día un suceso diante da miña
casa que foi o que motivou esta historia. "Fisterra" estaba
pensada como unha historia sobre a fraternidade, e escea que a inspirou
deuse un sábado ás cinco ou ás seis da mañá.
Eu voltaba á miña casa no Paseo do Prado, en Madrid,
que ten coma seis carrís. E eu vin un rapaz que viña
desde o outro lado da calzada camiñando cara os coches, que
tiñan practicamente que evitalo. E o rapaz non estaba bébedo,
pero estaba como moi desesperado e pareceume que podía estar
chamando a alguén, alguén que perdera e que lle importara
moito. E a súa desesperación impedíalle un
pouco ver todo ese mundo que tiña arredor. Era un pouco a
idea dun náufrago no medio mar de coches, o que conectou
coa idea do naufraxio e os naufraxios emocionais que aparecen na
película. Pareceume unha imaxe tan impactante que imaxinei
que ó mellor podía estar chamando o seu irmán,
que morrera ou desaparecera ou o perdera dalgún xeito, coma
os rapaces pequenos cando perden os seus irmáns nun xogo
e choran. Gustabame un pouco esa idea da fraternidade asociada tamén
ó mundo da infancia e sobre todo a idea de alguén
sacado de contexto, alguén que pode ser de Galicia en concreto
e que está perdido nun mar de coches en Madrid. Ese foi o
motor, e mesmo chegou a ser unha secuencia que estaba nos primeiros
tratamentos do guión e que despois desapareceu.
¿Canto tempo durou a rodaxe?
Foron oito semanas, e non era moito tempo porque a rodaxe desenvolveuse
en tres lugares moi distintos: Lisboa, Madrid e Galicia. Pero tíñamos
unha preproducción moi coidadosa que foi o que nos permitiu
optimizar bastante o tempo. Ademais era unha película complicada
visualmente e con pouco orzamento, entón buscamos optimizar
a rodaxe.
¿Notou cambios en Galicia en canto a posibilidades para rodar
entre "Continental" e "Fisterra"?
Si, estase notando bastante. De feito a realidade amósao.
Este ano están saíndo produccións coma "O
bosque animado" "O lapis carpinteiro" "Ilegal",
"As belas dormentes"... Realmente empeza a haber uns resortes
que permiten a posibilidade de producir, e hai uns esforzos individuais
de moita xente de aquí moi valiosos, poñer en pé
unha película é unha verdadeira proeza. Penso que
hai un traballo moi importante da xente do sector, que evidentemente
recibe un apoio institucional e da TVG. Eu creo que un país
como Galicia, se non ten unha imaxe propia está condenado
a desaparecer. Nesta época en que vivimos a imaxe é
algo fundamental, as nosas señas de identidade cultural pasan
por aí. Pasan tamén porque se empecen a abordar xéneros
distintos, porque se fagan películas de animación
coma "O bosque animado". O importante é manter
o máis posible ese espírito de traballar xuntos coma
unha piña, aínda que cada un teña intereses
distintos. Desde que empecei a traballar concebín o traballo
en termos de colaboración, de equipo. Penso que mesmo entre
as propias productoras ten que haber un apoio tácito e forte.
Cada vez que unha película galega funciona, sinto como funiconase
algo meu, porque realmente é bo para todo o mundo.
Hai outra cousa importante que son as escolas de cine. O traballo
que fixo a escola de cine da Coruña cando estaba alá
Manolo González ou mesmo agora é un traballo importante
que está a permitir que saian técnicos, xente nova,
con enerxía, que é xente que ten que facer a imaxe
do futuro, en definitiva. E os productores e os directores non é
algo que se faga da noite á mañá.
"ÁS
VECES O ENTUSIASMO PODE FACER QUE A EXPERIENCIA SE ADQUIRA MÁIS
RÁPIDO "
¿Como ver a preparación desa xente nova?
Nós traballamos moito con xente nova, incorporamos moita
ás nosas produccións porque ás veces non hai
tanta experiencia pero ás veces o entusiasmo pode facer que
a experiencia se adquira máis rápido. E a xente que
traballa aquí é xente moi entusiasta. Dise que a xente
nova sempre ten présa, pero aquí hai un grado de pureza
máis forte, ó non estar no ollo do furacán
do mercado, coas súas vantaxes e os seus inconvintes. Eu
de feito tiven que marchar a Madrid coma un emigrante máis
para buscar o traballo. E realmente o fantástico sería
que xente non tivese que marchar a Madrid, aínda que iso
tamén responde a necesidades persoais, cando és un
creador tes que ver cousas e ser unha esponxa, absorver do que vives
e do que presencias.
Está embarcado agora na producción de "O soño
da razón", ¿que nos pode contar sobre este proxecto?
Dalgunha maneira pretende ser unha aproximación histórica
pero ó mesmo tempo dirixida ó grande público
do que ún personaxe fundamental na historia de Galicia como
é Antonio Ibañez, que fundou a primeira fábrica
de Sargadelos. É un personaxe apaixoante por moitos motivos.
En primeiro lugar é un moderno, un avanzado, e representa
a grande pugna que sempre existiu en Galicia entre o pasado e o
futuro. Os galegos temos unha vantaxe que é que ó
sermos emigrantes somos xente moi receptiva, estamos por todos os
lugares do mundo, e iso é algo que non se ten xogado todo
ó fondo que se podería ter xogado. Eu penso que nós
temos moitas cousas que dicir fóra e que temos moitas maneiras
diferentes de dicilas. Antonio Ibañez paréceme clave
porque representa o mesmo debate que se está a producir neste
momento. É unha personaxe como pode ser Barry Lindon ou Tucker.
Son personaxes adiantados á súa época e precisamente
o seu conflicto vén de enfrontarse cun contorno hostil a
eses avances. A min gañoume moito porque é alguén
que ós vinte anos está a facer contrabando desde Cádiz
e que está a administrar a fortuna dun dos seus mellores
amigos. É un ilustrado, con ideas novas sobre a xusticia
social, e os sectores máis conservadores da igrexa opóñense
a el. Un personaxe fascinante.
Pero aínda antes vai comezar a rodaxe doutra longametraxe,
"Trece campanadas"
Empezaremos a finais de febreiro a rodar en Compostela, é
un proxecto complexo, unha película duns cincocentos millóns
de orzamento, e é tamén a oportunidade de facer esa
película sobre Santiago. É unha historia de horror
bastante especial, cuns personaxes moi potentes, que fala tamén
de cousas moi próximas cada un de nós, dos nosos propios
abismos, do medo a ser, do medo a existir. Está baseada inicialmente
nunha historia de Suso de Toro que está incluida na súa
última novela. É un proxecto co estamos moi ilusionados
porque ten elementos moi innovadores ó tempo que é
unha película bastante masiva.
¿Máis proxectos?
Hai cousas que se están desenvolvendo como a adaptación
ó cine de "A sombra cazadora" que é un película
cara e complicada. Pero o importante eu creo que é que se
van dando pasos, e a un ritmo razoablemente rápido. O que
pasa é que, que eu lembre, desde que tiña catorce
anos non parei de traballar, gustaríame poder parar un pouco
ó chegar ós cincuenta.
"NOS
OITENTA PALABRAS COMA INVESTIGACIÓN E VANGARDA TIÑAN
UN VALOR IMPORTANTE, HOXE EN DÍA SON PELIGROSAS E SUBVERSIVAS"
|