A debate:
VIVENCIA UNIFAMILIAR
Hai quen ve á familia coma un monstro de moitas cabezas. Tamén hai para quen non se entende o calor do fogar sen a familia. Unha reunión familiar pode ser o paraíso da comodidade ou a antesala do inferno.

TERAPIA COLECTIVA

Á volta dunha fin de semana cos meus pais e soa na casa co meu gato e unha gripe que me está limpando os últimos residuos de nicotina, estou nunha situación demasiado propensa a falar ben da familia. O que me vén á cabeza, agora, atacada pola febre, é a miña nai, as súas sopiñas quentes e o zume de laranxa pola mañá, a cheminea co lume prendido, papá lendo o xornal un domingo pola tarde e os meus irmáns discutindo. E ata o boto de menos. Case parece un mundo perfecto onde a vida transcorre ó rimo pausado e doce da leña ó arder. Esa é a miña imaxe idílica da familia, pero non é máis que un puñeteiro espellismo, unha mentira que se transformou en realidade a base de insistencia e resistencia, de imposicións sociais, de manuais franquistas, de necesidade de supervivencia. Unha realidade irremediable, porque non témo-la posibilidade de elección. Nacemos, asígnannos un nome e xa está. A partir de aí, ¡sorpresa! E moita terapia colectiva, sobre todo no nadal, cando o cava nos dá valor para dicir cousas que se calan durante todo un ano. Non pasa nada, porque somos unha familia e todo vai ben mentres esteamos xuntos.

¡Tranquilos, amigos! Hai outras opcións para todos aqueles que non formamos, polo que fose, unha familia propia, con fillos e todas esas posesións materiais inherentes, incluíndo coche e animais de compañía. Podemos posuír unha familia á nosa medida, unha familia elixida, con máis afecto e máis cousas en común que un simple lazo de sangue. Tamén con semellantes disputas e disidencias, pero coa posibilidade de abandonala sen sentirte un traidor. E, ademais, non tes que perder horas buscando nomes para os novos membros, porque xa traen nome e personalidades formadas, vidas vividas e compartibles, e a mesma necesidade de afecto que temos todos.

Todo isto soa un tanto egoísta. Pero se hai algo máis terrible que a soidade, é comparti-la vida con alguén a quen non queres. Eu quero a miña familia, a imposta e a elixida. E en ámbolos casos quéroa o suficientemente lonxe e o necesariamente preto para que eu poida vivir comigo e comparti-la miña vida con eles. Como di a miña amiga Alicia: "A familia está ben, pero a sesenta quilómetros de distancia, como mínimo".

Anxos Sumai e-mail de anxos sumai

A FAMILIA BEN, GRACIAS. A FAMILIA VÉN, EU LISCO
Adoitamos asociar as ideoloxías conservadoras coa defensa da familia. Iso non é estrictamente certo. Sería máis correcto facelo cun determinado tipo de familia, onde entrarían outros condicionantes como o nivel económico e/ou sociocultural, a relixión, a consideración da muller, a aceptación dos diferentes, etc. Malia que a cousa mudou algo nos últimos tempos, seguimos sendo debedores da longa noite de pedra (ese período negro de paifoca represión ideolóxica), porque aínda vemos hoxe en día como se usa interesadamente a familia, por exemplo, nos programas electorais.

Unha práctica que adoito facer (e que recomendo), é consultar como se definían certos conceptos nun vello diccionario daquela época. Vexa a primeira acepción da entrada "familia": "Gente que vive en una casa bajo la autoridad del señor". O que lle dicía. Tampouco axuda moito para unha comprensión crítica e libre a imaxe que deste estamento se da nalgunhas das publicacións progresistas de maior difusión. Todo demasiado politicamente correcto.

Non vou ser eu quen cuestione algunhas das vantaxes do agrupamento familiar (economía e compañía, nomeadamente). Tampouco vou negar as súas propiedades terapéuticas. Porque quizais nelas resida hoxe o seu verdadeiro potencial de uso. A familia como un medicamento ó que acudimos cando o precisamos, sexa por razóns sentimentais, depresivas, económicas, laborais... Voulle recomendar dúas películas, ámbalas dúas espléndidas, porque admito unha eiva ó non ser quen de transmitirlle mellor o que penso de todo isto. A primeira, Familia, de Fernando León, onde un maduro home solteiro paga a uns actores para que escenifiquen esa familia que non ten. Nun soporte ficcional atopamos tódalas miserias e tódalas contradiccións dun estamento que ten moito diso, de ficción. A outra, El Bola, de Achero Mañas, onde cunha mesura exquisita se nos amosan dous tipos de familia, a "de sempre", e a que contravén esas normas "tradicionais". E vexa vostede iso de que as aparencias enganan. Sempre nos queda a familia. Aínda que nela habiten desvergoñados.


Roberto Ribaoe-mail de roberto ribao

 

 
 

Cultura Galega.org
Inicio /Especiais / Arte / Comunicación / Música / Espectáculos / Historia / Lingua e Literatura / Sociedade /
Certames / Arquivos / Participa / Xénese / Alén da Terra / Zona Cultura / Colaboracións
Correo / Acerca de Cultura Galega.org


Cultura Galega.org é unha iniciativa do Consello da Cultura Galega
©Consello da Cultura Galega, 2000