Un
dos ismos da Europa de vangarda
Á estela dos
numerosos ismos que se desenvolvían vertixinosamente por Europa,
André Bretón (pai-creador do movemento) deu orixe ó "Manifesto
surrealista" no que se propuxo a arte como meta, nun intento de
"expresar verbalmente, por escrito ou de calquera outra forma,
o funcionamento real do pensamento".
Ó seu abeiro
numerosas figuras do panorama cultural se fixeron eco desta nova
forma de representación. De Giorgo a Chirico, o
movemento conta con adeptos como Dalí, Enrst, Masson,
Miró, Magritte, Giacometti que souberon combinar
a técnica clásica coa representación do mundo onírico que dictaba
o seu subconsciente.
Surrealismo
a granell, os cimentos
E entre o elenco
de amigos do pai do surrealismo figura Eugenio Granell,
a chave de entrada do movemento en Galicia. Granell apoiouse na
súa obra para reflectir a súa visión da realidade, amosando as
tendencias políticas que o obrigaron a emigrar en numerosas ocasións.
Santo Domingo, París, Guatemala, Porto Rico, Madrid, Nova York...
a súa viaxe constante servíulle para entrar en contacto
cos creadores plásticos máis importantes do momento, os mesmos
que despois lle recoñecerían a súa valía.
Un periplo
vital no que o surrealismo se converteu como unha vía de escape
a través do que puido reflectir o seu amor á liberdade. Tralos
seus pasos, o seu irmán Mario Granell, que sen gozar da
súa influencia, tamén caminoou paseniñamente polos sendeiros trazados
dentro do movemento.
Máis nomes
e figuras
Eugenio
Granell encantando serpes
na súa estadía en Puerto Rico
|
Se Granell
foi a figura máis importante do movemento en Galicia, cómpre non
esquecer que tampouco foi a única. Á súa sombra traballaron ó
amparo das características de amor á liberdade e ó subconsciente
do movemento moitas figuras. A pouco recoñecida Maruja Mallo
(Lugo, 1909), considerada a primeira pintora do movemento en España;
ou moitas outras figuras que se adentraron nalgún momento da súa
evolución plástica dentro da estética surrealista. Foi o caso
de Laxeiro (Lalín, 1908- Vigo, 1996), de Xosé Lodeiro
(Vigo 1932) que na súa primeira etapa mimetizou a obra de
Chirico. Unha influencia que tamén se deixou sentir na obra de
Urbano Lugrís (1908?-1973) un dos creadores galegos que
máis se mergullou nas propostas da corrente surrealista, sobre
todo no que se refire á concepción escenográfica tanto dos espacios
como dos cadros, na súa visión do mundo marítimo.
Baixo o amparo
da Fundación Granell,
principal reducto do surrealismo en Galicia, numerosos artistas
que fixeron incursións significativas neste movemento presentaron
as súas obras. Destacan Paco Pestana e Xosé Carballido.Pestana
é o artista da globalización, pero entendida non como intercambio
industrial, senón como cruce e mestizaxe, sen convencións e xerarquías.
O país pestana que recolle na súa creación, é un país con "horror
vacui", cheo de erotismo, un mundo en conflicto onde pretende
romper tabús e crear novos xeitos de sentir. Pola súa banda Carballido
é un recuperador de obxectos que o tempo deixou sen función e
utilidade. Dálles vida propia, unha historia e outórgalles ademais
unha funcionalidade e un protagonismo dentro da súa propia obra,
dentro da súa propia realidade.
O surrealismo, herdeiro da voráxine de ismos que se sucede
no momento das vangardas en Europa, deixou en Galicia, moitas
pegadas, pero poucos representantes "puros". Realmente é
un dos movementos menos estudiados, no que moitos dos creadores
plásticos de vangarda, fixeron incursións nalgún momento da súa
vida.
Agradecementos:
á Fundación
Granell que nos facilitou o material gráfico para esta
sección